Sunday, January 30, 2011

(30/11/97) Περί καλών και κακών sites



Τις τελευταίες μέρες, ο ανταποκριτής σας έχει πέσειμε τα μούτρα στη δουλειά φίλες και φίλοι αναγνώστες. Ένα σωρό deadlines (όλα του τύπου "το θέλουμε προχθές") αλλά και κάποια προσωπικά projects, έχουν επιμηκύνει τις μέρες κατά 5-6 ώρες και ομολογώ ότι τα χέρια μου έχουν μουδιάσει από το πληκτρολόγιο. Σα να μου φαίνεται ότι πρόκειται να σκεφτώ κάποια δικαιολογία για να απομακρυνθώ από τους υπολογιστές για καμμιά δεκαπενταρία μέρες τουλάχιστον. Όχι ότι θα χάσει και η Βενετιά βελόνι δηλαδή -η αγορά μας έχει γεμίσει όψιμους Internetολόγους, οπότε όλο και κάποιος θα βρεθεί να γράψει κάτι.


Ένα από τα θέματα που εμφανίστηκαν πολύ στα κείμενα που φτιάχνω τις τελευταίες μέρες, είναι τα περί καλού και κακού web και συγκεκριμένα τι κάνει ένα web site καλό. Μιλάμε κυρίως για τα εμπορικά web sites καθώς εκεί οι απιτήσεις είναι περισσότερες. Οι άνθρωποι που τα έχουν σχεδιάσει προσδοκούν σε κάτι παραπάνω από μια απλή αντίδραση του τύπου "μου άρεσε/δε μου άρεσε". Θέλουν να βγάλουν λεφτά από αυτά, θέλουν να δείξουν στον κόσμο ότι κάνουν κάτι στο Internet, θέλουν να θεωρούν ότι ξέρουν το μέσο. Και επειδή 8 φορές στις 10 δεν καταφέρνουν τίποτα από τα παραπάνω, απογοητεύονται και τα βάζουν με το Δίκτυο και τους κατοίκους του, λες και υπάρχει κάποιος που μας πληρώνει για να προτιμάμε κάποια sites από κάποια άλλα.


Είδα παραδείγματος χάρη, το site που έχει φτιάξει η εταιρεία Magnet στη Θεσσαλονίκη για το φεστιβάλ κινηματογράφου που γίνεται στην πόλη. Και ειλικρινά έμεινα έκθαμβος. Αν εξαιρέσουμε κάποιες ελάχιστες αδυναμίες στα χρώματα -που διορθώνονται και πολύ εύκολα- το site αυτό είναι *καταπληκτικό*. Πάρα πολύ περιεχόμενο, ωραία και λειτουργικά παρουσιασμένο, με μια αισθητική που όχι μόνο δεν προσβάλλει αλλά κολακεύει και το θέμα, το site είναι μια από τις καλύτερες δουλειές που έχω δει σαν παρουσίαση ενός γεγονότος. Και μετά από 2 χρόνια που καταγράφω σε εβδομαδιαία βάση το ελληνικό web, πιστεύω ότι έχω δει -αν όχι τα πάντα- τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος του.


Nαι, το site έχει γίνει με χορηγία μεγάλου διαφημιζομένου. Και ναι, έχει πίσω του ένα γεγονός που παίζει εδώ και 38 χρόνια. Μόνο που αυτά δεν αρκούν για να γίνει ένα site καλό -έχουμε δει αρκετές δουλειές που έχουν τα καλύτερα εχέγγυα και τελικά δεν καταφέρνουν παρά να φτιάξουν μια στατική σαχλαμάρα που δε λέει απολύτως τίποτα. Όπως λέμε συνήθως, χρειάζεται Internetικό πνεύμα για να φτιάξεις ένα site που να αξίζει τον κόπο, κάτι που σπανίως έχουν οι πελάτες και -όπως αποδεικνύεται με το πέρασμα του χρόνου- δεν περισσεύει ούτε και από τις εταιρείες που τα σχεδιάζουν. Και με το "Internetικό" πνεύμα εννοώ κάτι που να συμπεριλαμβάνει και την αισθητική του πράγματος -όχι μόνο το αν θα έχει links προς τα έξω.


H απλή μεταφορά ενός περιοδικού ή ενός διαφημιστικού εντύπου στο web δε συνιστά web site (πόσο δε μάλλον, καλό web site). Δέκα σκαναρισμένες φωτό, δε συνιστούν καλό site, όσο καλές και να είναι. Η Java, τα Active-X controls και η dynamic HTML, τα midi files και τα video, δεν κάνουν καλό ένα site, ούτε εξασφαλίζουν πολλές επισκέψεις -κάτι που έμαθαν οι κάπως παλιότεροι με εκείνο το ανεκδιήγητο tag "blink" που έκανε τα κείμενα να αναβοσβήνουν -εδώ μάλιστα θα πρέπει, προς μεγάλη μου λύπη, να δικαιώσω τη Microsoft, ο Internet Explorer της οποίας προσπερνά το συγκεκριμένο tag, όταν το δει σε κάποια σελίδα, προστατεύοντας τους άμοιρους επισκέπτες.


Χρειάζονται άνθρωποι που να ξέρουν, προκειμένου να φτιάξουν κάτι που να αξίζει στο web. Χρειάζονται γραφίστες/δημιουργικοί που να χρησιμοποιούν το Δίκτυο, προγραμματιστές που να ξέρουν τις νέες γλώσσες, πωλητές που να είναι και οι ίδιοι χρηστες και να καταλαβαίνουν τι πουλάνε. Χρειάζονται κάποιες καλές δουλειές -έστω και δωρεάν- που να δείχνουν στους μελλοντικούς χρήστες-πελάτες τι μπορεί να γίνει στο Δίκτυο και πώς μπορεί να είναι ένα site. Χρειάζεται μια αίσθηση νέου που να πηγαίνει χεράκι-χεράκι με αυτό που θέλει να δείξει η εταιρεία που διαφημίζεται. Είτε το θέλουν οι ασχολούμενοι, είτε όχι, χρειάζονται νέα μυαλά που να ανασυνθέσουν τις παλιές ιδέες.


Στις περιπτώσεις αυτές, είθστια να κάνουμε μια μικρή παύση και μετά να μιλάμε για το Wired και τους οn και off line κλώνους του. Και πράγματι το Wired, αποτελεί ίσως το καλύτερο παράδειγμα χρήσης της κουλτούρας του μέσου. Καλό όμως είναι να κοιτάμε καμμιά φορά και στη δική μας αυλή. Δουλειές όπως αυτή των παιδιών στη Magnet, αξίζουν αναφοράς δέκα φορές περισσότερο -αν μη τι άλλο επειδή έχουν καταλάβει ότι δε χρειάζεται να ζεις στη Μητρόπολη, όπως η παρέα του Rossetto, για να νοιώθεις τον παλμό της. Αν δεν ξέρετε το site, η διεύθυνσή του είναι http://www.magnet.gr/filmfestival/ . Να πάτε! Για το Wired, μάλλον δε χρειάζεστε link, έτσι;


Το ραδιόφωνο παίζει Λένα Πλάτωνος (Πτήση 201, από το υπέροχο Σαμποτάζ), η ώρα είναι 12.50 μεσημέρι Κυριακής 30 Νοεμβρίου και το τεσσαρακοστό πρώτο S.N.A.F.U. αντιμετωπίζει το δίλημμα αν θα πρέπει να πάει στη συνέλευσητης ΕΕΧΙ ή αν θα κάτσει να δουλέψει. Μάλλον θα ξεκινήσει παίρνοντας τηλέφωνο την Ελένη πάντως. Καλή σας εβδομάδα και καλό μήνα. Α! Για να μην το ξεχάσω: Το S.N.A.F.U. έχει πλεόν δικό του domain στο οποίο σύντομα θα απαντάει -πρόκειται φυσικά για το http://www.snafu.gr/ Μην το δοκιμάσετε ακόμα -θα σας ειδοποιήσω όταν θα είναι όλα εντάξει.

No comments:

Post a Comment