Sunday, January 30, 2011

(27/7/97) Περί ειδικού τύπου -μέρος (α)



Μετά από κάποιο (αρκετό) χρονικό διάστημα που το σκέφτομαι, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα περιοδικά για το Internet είναι εντελώς άχρηστα. Και αυτή την άποψη, θα ήθελα να τη μοιραστώ με τους αναγνώστες του S.N.A.F.U. οι οποίοι, όντες χρήστες του Δικτύου μάλλον θα καταλάβουν τι θέλω να πω. Θα ήθελα να ακούσω μια άλλη άποψη επί του θέματος, όμως υπενθυμίζω ότι η συγκεκριμένη άποψή μου, προέρχεται από μια εμπειρία στο συγκεκριμένο θέμα. Βλέπετε, έχω εργαστεί και εργάζομαι ακόμα σε περιοδικά του χωρου. Επειδή δε, το θέμα με απασχολεί αρκετά, θα μου επιτρέψετε να το χωρίσω σε δύο μέρη, παρά την πάγια συνήθειά μου για αυτοτελή κομμάτια.


Όταν άρχισα να ασχολούμαι με το Internet, δεν υπήρχε κανένα τέτοιο έντυπο στα ελληνικά, υπήρχαν κάποια στα αγγλικά τα οποία δεν ερχόντουσαν και πολύ συστηματικά, ενώ τα περιοδικά πληροφορικής -αν θεωρήσουμε ότι υπάρχουν σοβαρά τέτοια στην Ελλάδα- αφιέρωναν για το Internet κάποιες ελάχιστες λέξεις ανά τεύχος. Μάλλον δεν είχαν τσιμπήσει το μεγάλο θέμα που κρυβόταν πίσω από την ανάπτυξη του Internet παγκοσμίως και οι συντάκτες τους, παρέμεναν προσκολημμένοι στις τελευταίες περιπέτειες του geek από το Redmond και της ανόδου της υπολογιστικής ισχύος. Βέβαια, από τη Microsoft και την ΙΒΜ μπορεί να πάρεις και καμμιά διαφήμιση, ως εκ τούτου η αντίδρασή τους είναι λογική.


Από την άνοιξη του 95 και μετά, άρχισαν να ξεπροβάλλουν διστακτικά τα πρώτα έντυπα (για τα ελληνικά δεδομένα, πρώτο ήταν ο "Κόσμος του Internet" της Compupress) ενώ παράλληλα τα ειδικά βιβλιοπωλεία (δηλαδή ο Παπασωτηρίου) άρχισαν να φέρνουν βιβλία και περιοδικά που να ασχολούνται με το Internet. Επίσης ξεκίνησε και το Info της Ελευθεροτυπίας, ένα από τα λίγα παραδείγματα σοβαρής δημοσιογραφίας σχετικά με το αντικείμενο. Το κοινό άρχιζε να ξυπνάει και η αγορά να διαμορφώνεται (και άρα να θέλει κάποια έντυπα που να την ενημερώνουν και να την προβάλλουν). Τον "Κόσμο του Internet" ακολούθησε το ".net" (ή ".net surfing"), το ανεκδιήγητο "Net Control" και αργότερα το "Netizen" ενώ οι περισσότερες εφημερίδες έχουν πλέον μόνιμες στήλες για τα τεκταινόμενα στο μικρό μας Δίκτυο. Και βέβαια, τα περιοδικά πληροφορικής ανακάλυψαν επίσης ότι εκτός από τους διπλοχρονισμένους επεξεργαστές υπάρχει και το TCP/IP. Εύγε!


Το βασανιστικό ερώτημα που ταλανίζει τους ενασχολούμενους όμως, είναι το γιατί υπάρχουν τα περιοδικά αυτά. Και συνακολούθως, τι προσφέρουν στο κοινό τους, ποιό είναι το κοινό τους και τι μέλλον έχουν. Βλέπετε, μετά από ένα χρόνο που συνεργάστηκα με το ένα από αυτά, μετά από πολλές κουβέντες με συναδέλφους που γράφουν στα υπόλοιπα, μετά από κουβέντες με εκδότες (ή wannabe εκδότες) και μετά από ενδελεχή (που λέει ο λόγος) ανάγνωση των περισσοτέρων ξένων αντιστοίχων, αισθάνομαι πιο πολύ από ποτέ ότι τα περιοδικά αυτά δεν έχουν λόγο ύπαρξης αλλά εξυπηρετούν δύο πολύ συγκεκριμένους σκοπούς. Και αυτοί είναι (α) η εξοικείωση των νέων εν Δικτύω αδελφών μας και (β) η προβολή των εταιρειών του χώρου.


Για το (β) δεν υπάρχουν και πολλά να πει κανείς. Το Forthnet, Η Hellas On Line, η OTEnet και οι υπόλοιποι "συναγωνιστές" (χα! Χα!) της αγοράς, προβάλλουν τους εαυτούς τους και την πραμάτεια τους μέσα από τα έντυπα, με επιχειρήματα του τύπου "είμαστε οι καλύτεροι", "είμαστε οι πιο γρήγοροι", "έχουμε το καλύτερο backbone" και με άλλες παραπλήσιες βλακείες, που δείχνουν ότι μιλούν σε κάποιους που δεν έχουν και πολλή σχέση με το αντικείμενο. Όποιος είναι λιγάκι εντός πιάτσας, ξέρει και ποιοί έχουν backbone και ποιοί έχουν ταχύτητες. Θα μείνω λιγάκι στο (α) όμως μια και πιστεύω ότι οι "newbies" (και δεν το λέω με την υποτιμητική χροιά που δίνουν οι παλιοί του Usenet) είναι το 90% του αγοραστικού κοινού των εντύπων του "χώρου". Το γιατί ο "χώρος", σε εισαγωγικά ακολουθεί παρακάτω.


Δείτε την ύλη ενός εντύπου που ασχολείται με το Internet -και να ξεκαθαρίσω εδώ ότι μιλάω για τα mainstream έντυπα και όχι για τα πιο τεχνικά. Τι θεματολογία βλέπετε και τι πληροφορίες περιέχουν; Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, ανακυκλώνουν μια σειρά από θέματα που έχουν να κάνουν με το πώς μπορεί κάποιος να κάνει κάτι μέσα στο Δίκτυο. Χρηστικά κομμάτια που απευθύνονται σε νέους χρήστες και προσπαθούν να τους συμφιλιώσουν με το νέο μέσο, διευθυνσιολόγια με "καλές διευθύνσεις", επεξηγηματικά άρθρα, ιστορικές αναφορές και καταγραφή των παροχέων υπηρεσιών Internet. Πληροφορία που ενώ έχει κάποια αναγκαιότητα, σε καμμία περίπτωση δε συνιστά σοβαρή δημοσιογραφία, μια και ανακυκλώνει πράγματα που είναι γνωστά σε κάποιους παλαιώτερους αλλά όχι στους χρήστες "δικτυακής ηλικίας" μέχρι έξι μηνών.


Μια επισήμανση πριν κλείσω: είμαι φανατικά υπέρ της πληροφόρησης των νέων χρηστών και προσπαθώ με κάθε ευκαιρία να διευκολύνω κάποιον που δεν ξέρει -οι σύντροφοι της ΕΕΧΙ το γνωρίζουν καλά. Οι όποιες αντιρρήσεις μου -ή αν θέλετε αμφιβολίες μου- είναι σχετικά με το αν έχει λόγο ύπαρξης ένα έντυπο που αναλώνεται κατά κύριο λόγο στο να ενημερώσει αυτούς και μόνο. Όπως και να το κάνουμε, ένας νέος χρήστης θα πάψει σε 6 μήνες (περίπου) να είναι νέος και κάποιος θα πρέπει να αναλάβει την ενημέρωση του πιό έμπειρου -πλέον- χρήστη. Διορθώστε με αν κάνω λάθος, όμως δε βλέπω τα υπάρχοντα περιοδικά να μπορούν να παίξουν αυτό το ρόλο. Επιτρέψτε μου όμως, να ολοκληρώσω τη σκέψη μου την επόμενη εβδομάδα.


Το ραδιόφωνο παίζει Uriah Heep (July morning), η ώρα είναι 3.20 , μεσημέρι Κυριακής 27 Ιουλίου και το εικοστό πέμπτο S.N.A.F.U. ακούει τα τζιτζίκια και σκέφτεται τη θάλασσα. Προς το παρόν, μάλλον πάει για θαλασσινά. Καλή σας εβδομάδα.

No comments:

Post a Comment