Σε πείσμα των εξελίξεων στο χώρο των τηλεπικοινωνιών (ενδεχόμενη συμφωνία των Κόκκαλη-Βαρδινογιάννη για ανάπτυξη δραστηριοτήτων στο χώρο) αλλά και των εθνικών -ή "εθνικών"- μας θεμάτων λχ Αλβανία, αυτή τη βδομάδα, το S.N.A.F.U. θα μιλήσει για έντυπα. Και συγκεκριμένα για έντυπά σχετικά με το Internet. Αφορμή; Το κλείσιμο της "υπερεφημερίδας" NetControl.
Να ξεκαθαρίσουμε πρώτα κάτι. Το NetControl δε μου άρεσε από τη στιγμή που το είδα ή πιο σωστά, πριν το δω. Εν' όψει της κυκλοφορίας του, μίλησα με ένα γνωστό που είχε κάποιες σχέσεις με το έντυπο για την προοπτική του να συνεργαστώ. Έκπληκτος άκουσα να μου λέει ότι το περιοδικό δε θα έχει κείμενα αλλά θα είναι μόνο διευθυνσιολόγιο. Και βέβαια η απορία μου απαντήθηκε όταν το είδα. Glamorous παραγωγή, κείμενα σε γλώσσα "και καλά" της πιάτσας, πολλές διευθύνσεις χωρίς κανένα κριτήριο αξιολόγησης (η homepage κάποιου φανατικού και οι επίσημες σελίδες εταιρειών ή φορέων ανακατεμένες άκριτα) και το χειρότερο από όλα, μια νοοτροπία που συνοψιζόταν στη φράση "Internet On Paper".
Ήτοι; Είσαι νέος, ωραίος και θες να είσαι trendy και μέσα στα κόλπα; Διάβασέ μας και θα είσαι. Που να τρέχεις για υπολογιστές και modem τώρα, περνάμε και οικονομική ύφεση. Δίνεις τρία κατοσταρικάκια, παίρνεις το φύλλο και κονομάς με τη μία 350 διευθύνσεις, έτσι για να έχεις να πορεύεσαι ως την άλλη Παρασκευή. Οπότε, άμα προκύψει και καμμιά κουβέντα περι Internet, ξέρεις να πεις και δυό πράγματα βρε αδελφέ, δεν είσαι άσχετος. Με λίγο θράσσος, μπορείς να πεις ότι ήσουνα εκεί και τα είδες. Ούτως ή άλλως, κάποια τα είδες όντως -ας είναι καλά η εφημερίδα.
Τρέχα γύρευε γιατί, το σκεπτικό της εφημερίδας δεν έπιασε, και η κυκλοφορία διεκόπη λόγω "ασυμφωνίας μετόχων". Οι κυκλοφορίες πάντως που είδα, με πείθουν ότι ο λόγος που το έντυπο έπαψε να βγαίνει ήταν ότι δεν πήγαινε. Το ερώτημα είναι γιατί δεν πήγε, σε μια περίοδο που το Internet πουλάει σαν τρελλό. Μια και ήρθατε από εδώ, ακούστε τη δική μου ερμηνεία -αν είναι λάθος, τι να κάνουμε; Όλοι κάνουμε λάθη, ακόμα και άνθρωποι με πολλή εμπειρία σε κάποιο χώρο. Όπως οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από το NetControl ας πούμε.
Το Internet ακόμα δεν είναι τόσο μέσα στη ζωή του πολύ κόσμου. The great unwashed που λένε και οι αμερικάνοι, ακόμα πιστεύει -και εν μέρει δικαίως- ότι η τηλεόραση έχει πολύ καλύτερο transfer rate, το ραδιόφωνο έχει πιο πολύ πλάκα και τα περιοδικά κουβαλιούνται και στην τουαλέττα, ενώ ο υπολογιστής όχι. Όσο το Internet είναι δεμένο πάνω στον υπολογιστή, δεν πρόκειται να ξεφύγει από το γκέττο των λίγων ενασχολούμενων, όσο και να προσπαθεί η Microsoft. Μην το παρακουράζουμε σύντροφοι, είμαστε μειοψηφία. Βέβαια μάλλον δε θα είμαστε για πολύ ακόμα, όμως μέχρι αυτό να γίνει, οι όποιες προσπάθειες να αντιμετωπιστεί η κοινότητα του Δικτύου σαν ένα target group ανάλογο με αυτο του La Mamounia, θα είναι καταδικασμένες.
Το Δίκτυο είναι μπερδεμένο και δύσκολο. Και οι άνθρωποι που έρχονται σε επαφή με αυτό, χρειάζονται υποδείξεις για το πως να το χρησιμοποιήσουν. Έχουν ερωτήσεις, έχουν προγράμματα γεμάτα bugs, έχουν ασυμβατότητες hardware, έχουν περιορισμένο budget. Άρα, αν κάποιος θελήσει να μιλήσει στο κοινό αυτό μέσα από ένα έντυπο, θα πρέπει να λάβει υπ' όψιν του τα προβλήματα αυτά -οχι να τα παραβλέψει και να αρκεστεί στο hype του πράγματος. Δεν είναι τυχαίο που τα περιοδικά του χώρου αναλώνουν πολλές από τις σελίδες τους στο να λένε τις ίδιες και τις ίδιες απαντήσεις σχετικά με το πως να συνδεθείς, πως να κινηθείς, πως να βρεις κάτι. Ο κόσμος το χρειάζεται. Όσο για τη μικρή μειοψηφία των σχετικών, αυτοί δε θα αγόραζαν κάτι σαν το NetControl ούτως ή άλλως. Το μόνο που ΔΕΝ χρειάζεται κάποιος που ζει μέσα στο Internet είναι το επιπρόσθετο βάρος άλλων 350 διευθύνσεων τη βδομάδα. Ειδικά αν το κείμενο που τις συνοδεύει είναι γραμμένο και σε μια γλώσσα που σε κάνει να αισθάνεσαι ότι μιλάνε για άλλο Internet και όχι για αυτό που χρησιμοποιείς εσύ.
Αυτό είναι το μισό πρόβλημα. Το άλλο μισό έχει να κάνει με το ολοκληρωτικά λανθασμένο concept του "Internet On Paper". Και είναι λανθασμένο διότι αυτό που δεν καταλάβαίνει πολύς κόσμος είναι ότι οι άνθρωποι που είναι στο Internet, είναι ακριβώς επειδή δεν έχει τη στατικότητα του χαρτιού και τη μονοδιαστατικότητα των άλλων media. Internet χωρίς επικοινωνία, δεν είναι Internet. Internet χωρίς mail δεν είναι Internet. Internet χωρίς τη δυνατότητα να κάνεις ένα κλικ και να πας αλλού δεν είναι Internet. Internet χωρίς τη δυνατότητα να κατεβάσεις κάτι στο δίσκο σου δεν είναι Internet. Και "Internet On Paper" δεν είναι Internet, όσες μισόγυμνες μοντέλες και να του βάλεις στο εξώφυλλο.
Το NetControl δεν είναι λάθος ιδέα. Είναι λάθος ιδέα για τη στιγμή που κυκλοφόρησε -υπο αυτή την έννοια θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι και πολύ μπροστά από την εποχή του . Απλά οι άνθρωποί του έκαναν το λάθος να δουν τους χρήστες του Internet σαν απλούς καταναλωτές, ξεχνώντας ότι ΔΕΝ είναι απλοί καταναλωτές. Το κοινό του Δικτύου έχει καποιες ιδιομορφίες που το NetControl απέτυχε παταγωδώς να καλύψει -δεν είναι τυχαίο ότι με όσους ανθρώπους σχετικούς με το Internet μίλησα, κανείς (αριθμητικώς και ολογράφως) δεν το αντιμετώπισε σοβαρά. Και το word of mouth -ο τρόμος του κάθε διαφημιστή- μέσα στο Internet μετράει. Ακόμα.
Το NetControl προσπάθησε να δώσει το Internet αλλιώς -αυτό φαίνεται και από το site που έφιαξε η εφημερίδα μέσα στο web και που προσπάθησε να εξαλείψει τις URL's. Μόνο που προσπαθώντας να δώσει κάτι διαφορετικό, πήγε να ισοπεδώσει τις ιδιομορφίες του Internet. Και όπως αποδεικνύει η εμπειρία, τέτοιες προσπάθειες σηματοδοτούν κακές προθέσεις, κάτι που δεν αρέσει σε κανέναν. Πάντως, όσοι έχετε κρατήσει τις εφημερίδες (όπως εγώ) μπορείτε να τις χρησιμοποιείτε σε συνεργασία με το site που βρίσκεται στη διεύθυνση http://netcontrol.net. Αν αφαιρέσει κανείς όλο το hype, μπορεί και να σας χρησιμεύσει σε κάτι.
Το ραδιόφωνο παίζει Blue Oyster Cult (Don't fear the Reaper), η ώρα είναι 4.00 μεσημέρι Κυριακής 16/3/97 και το έκτο S.N.A.F.U. πάει για κανελλόνια. Καλή σας εβδομάδα.
No comments:
Post a Comment