Wednesday, February 2, 2011

(27/6/98) Περί αγορών



Ειλικρινά φίλες και φίλοι, δεν το καταλαβαίνω. Παρά το ότι -θεωρητικώς τουλάχιστον- βρίσκομαι μέσα στην αγορά αυτή από τριετίας, εξακολουθεί να μου διαφεύγει το πως ακριβώς σκέφτονται οι άνθρωποι που είναι μέσα σε αυτή. Και εννοώ φυσικά οι επιχειρηματίες, τα στελέχη των εταιριών, αυτοί που επενδύουν κεφάλαια κλπ. Λες και οτιδήποτε συμβαίνει στο εξωτερικό συμβαίνει μόνο εκεί, λες και πρόκειται για άλλη βιομηχανία, λες και πρόκειται για άλλο Internet. Και ναι μεν πρόκειται για άλλους ανθρώπους με άλλη νοοτροπία, όμως όσο περνάει ο καιρός, αποδεικνύεται ότι το Internet λειτουργεί αρκετά σαν εξισωτής. 1/4,τι συνέβη εκεί, θα συμβεί και εδώ.


Σύμφωνα με τα λίγα που γνωρίζω περί οικονομίας, χρειάζονται λεφτά για να βγουν λεφτά. Ακόμα και ο πιο έξυπνος επιχειρηματίας, χρειάζεται να κινηθεί μεθοδικά, να ερευνήσει την αγορά, να επενδύσει κάποιο κεφάλαιο και να περιμένει τα πρώτα αποτελέσματα, από όπου και θα βγάλει τα συμπεράσματα για το πως θα κινηθεί στη συνέχεια. Αν τυγχάνει κάπως πιο γάτα, θα καταφέρει να το κάνει επενδύοντας λιγότερα και αποκομίζοντας περισσότερο σε μικρότερο χρονικό διάστημα. Μέχρι εκεί όμως. Η λογική "δίνω σήμερα ένα για να βγάλω χίλια αύριο" (κυριολεκτώντας ως προς τα μεγέθη και τους χρόνους) δεν είναι μπίζνες, είναι παπατζιλίκι.


Εναν τέτοιο αέρα, μου αποπνέει η αγορά του Internet στην Ελλάδα, φίλες και φίλοι αναγνώστες του S.N.A.F.U. 1/4λοι, αισθάνονται -προφανώς- εαυτόν τόσο γάτα, που πιστεύουν ότι η επένδυσή τους θα αποδώσει τα μέγιστα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Και για να είναι διπλά ωφελημένοι, φροντίζουν να επενδύσουν τα λιγότερα δυνατά -το επιχείρημα εκεί, είναι "να μη ρισκάρουμε γιατί το αντικείμενο είναι νέο και δεν ξέρεις τι γίνεται". Έτσι, βρίσκουν κανά δυό πιτσιρικάδες τρελαμένους με το αντικείμενο, τους πληρώνουν ψίχουλα, χτυπάνε δουλειές εκατομμυρίων έναντι φιστικιών (peanuts) και πουλάνε και τη σχετική μούρη ότι είναι στα κόλπα.


Και έξω γίνεται πανικός. Εταιρίες που ως τώρα δεν είχαν καμιά σχέση με το θέμα, επενδύουν δισεκατομμύρια για την εξαγορά τεχνογνωσίας, για μηχανήματα και για περιεχόμενο, ξέροντας με βεβαιότητα ότι οι πιθανότητές τους να βγάλουν κάτι είναι αστείες -πολύ συχνά δε βγάζουν ούτε όσα έβαλαν στο παιχνίδι. Εν τούτοις συνεχίζουν, ελπίζοντας ότι όταν κάποτε το πράγμα ωριμάσει, θα είναι στην κατάλληλη θέση για να μοιραστούν την πίτα αυτή. Και μιλάμε επαναλαμβάνω για εταιρίες που έχουν μεγέθη κατά πολύ πολλαπλάσια και από τις μεγαλύτερες ελληνικές. Διαφορά νοοτροπίας θα μου (ξανα)πείτε. Ναι ρε παιδιά αλλά μήπως το πράγμα έχει παραγίνει κάπως;


Είναι γνωστό τοις πάσι ότι ο έλλην τυγχάνει το καμάρι της υφηλίου. 1/4μορφος, γενναίος, ταλαντούχος, έξυπνος και μεγαλοτσούτσουνος, αποτελεί τον περιούσιο λαό του Κυρίου και έχει έρθει στον πλανήτη για να δώσει τα φώτα του σε όλους τους υπόλοιπους. Οδηγεί καλύτερα απ' όλους, είναι ο πιο μάγκας, φτιάχνει τα καλύτερα φαγητά και ακούει τις καλύτερες μουσικές. Επίσης, είναι γάτα και ξέρει να βγάζει λεφτά από το τίποτα, χωρίς να δουλεύει και χωρίς να επενδύει καν. 1/4λα του έρχονται όπως τα θέλει επειδή, όπως και να το κάνουμε, είναι ο καλύτερος. Λογικό είναι να είναι μπροστά και στα θέματα του Internet. Εμείς το χτίσαμε ρε -όταν εμείς κάναμε login αυτοί ήταν στα δέντρα και τρώγανε βελανίδια.


Φυσικά ουδείς σκέφτεται ότι ενδέχεται να μην είναι έτσι ακριβώς τα πράγματα. 1/4τι αυτό το τουρλουμπούκι που συμβαίνει στην αγορά του Internet (και σε άλλες βέβαια, αλλά ο ανταποκριτής σας τυγχάνει να ασχολείται με αυτήν) στην ουσία δημιουργεί απλά ένα πρόσφορο έδαφος για να πλακώσουν αύριο-μεθαύριο οι βελανιδοταϊσμένοι και να αγοράσουν τα πάντα για ένα κομμάτι ψωμί. Υποδομή, ταλέντο και αγορά, μπορούν να γίνουν ένα πολύ καλό πιάτο για μια ξένη εταιρία με κάμποσα εκατομμύρια δολάρια στις τσέπες και με ενδιαφέρον για μια νέα και ασχημάτιστη αγορά. Το γιατί η αγορά αυτή παραμένει ασχημάτιστη μετά από τρία χρόνια, είναι ένα ερώτημα στο οποίο ακόμα προσπαθούμε να βρούμε την απάντηση.


Γιατί τα λέω αυτά φίλες και φίλοι; Επειδή την Τετάρτη 1η Ιουλίου, πρόκειται να γίνει το 8ο Φεστιβάλ Διαφήμισης. Η μεγάλη φιέστα των διαφημισταράδων. Και για πρώτη φορά, θα διαγωνιστούν και έργα "νέων μέσων", ήτοι web sites, CD ROMs και τα ρέστα. Υπάρχουν 27 διαγωνιζόμενοι (καθόλου αντιπροσωπευτικοί για την αγορά) και μια πενταμελής επιτροπή (το ίδιο) για να τα κρίνει. Και οι άνθρωποι της αγοράς μας, κάνουν χαρές μεγάλες, επειδή οι διαφημιστές τους αναγνώρισαν και τους παίζουν στο παιχνίδι τους. Κατά τη γνώμη μου φίλες και φίλοι, η αγορά αυτή *δε* θα έπρεπε να παίζει στο παιχνίδι της διαφήμισης -το αντίθετο μάλιστα. Και έτσι θα ήταν τα πράγματα, αν δεν μαστιζόταν (όπως όλες σχεδόν οι ελληνικές αγορές) από άσχετους και υπερφίαλους κόπανους.


Το ραδιόφωνο παίζει Dead Kennedys (California uber alles), η ώρα είναι 8.05, Σάββατο 27 Ιουνίου και το εβδομηκοστό πρώτο S.N.A.F.U. είναι πανευτυχές επειδή η καλή του αρίστευσε παμψηφεί στις εξετάσεις για το πτυχίο αρμονίας της. Καλή σας εβδομάδα και θα διαβιβάσω τα συγχαρητήριά σας.

No comments:

Post a Comment